|
|
JOP DOZ z CDP Praha - sál 4A - pozice 4A-ŘD2 - Česká Třebová (mimo) - Uhersko - pozice 4A-ŘD3 - Moravany - Kolín (mimo) (pozice ŘD4, ŘD5 - Kolín os.n., seř.n. státní/severní nejsou v simulaci zahrnuty)
- aktuální verze - 4A-cdp-ph_doz-ct-ko_0-99_beta_ (1 265 KB)
- (27.1.2017 - zatím jen testovací verze k odchytání much + chybí níže avizované výjezdy traťovky
a dráteníků ve čtrnáctidenním cyklu, kterýma se budou vyrábět výluky; úplné dokončení snad do 14 dní)
- starý gvd 2015-2016
- v příslušný den jsou nabídnuty pouze ty vlaky osobní dopravy, které podle datumových poznámek mají jet
- naproti tomu vlaky nákladní dopravy jsou nabízeny vždy všechny, bez ohledu na den (datumová poznámka
je pouze zapsána do informačního pole vlaku - F1) a Vy se rozhodněte sami, zda nákladní vlak do oblasti přijmete
- v zájmu zatraktivnění ovládané oblasti se ve hře (odlišně oproti skutečnosti) poněkud atypicky obsluhuje
i část průtahu stanicí Pardubice hl.n. (viz zvláštní pokyny a plánek níže)
- u hlavních vstupů (Ct2, Ct4, Ko1, event. i Ba3, Ba4) je vlak nabízen včas ve správném směru; dojde-li
nejpozději do dvou minut od jeho plánovaného vstupu do oblasti k odmítnutí (smazání z "pragotronu"), nabídne se týž vlak po dvou minutách znovu ze sousedního vstupu (Ct1, Ct3, Ko2, event. i Ba2, Ba1) na traťovou kolej proti správnému směru; tak lze simulovat jednokolejný provoz při vyloučení správné koleje
- dle reálné předlohy (grafikon i kolejiště), s drobnými úpravami
pozice 4A-ŘD2 pozice 4A-ŘD3
- určeno pro zkušební verzi Staničáře 2.3.0.46
- optimální rozlišení pro rozšířenou plochu se 2 monitory 1280 x 1024,
při předpokládané šířce políček x=10, y=11
- ke správnému zobrazení je vyžadována verze fontu "jop-stanicar-wide_20151111.ttf",
druhý font "jop-stanicar-high.ttf" není třeba měnit; (nastavení fontů, po jejich instalaci do OS, se v samotném Staničáři provádí z menu "Nastavení" - - "Písmo": jako "Font čísla vlaku" nutno z roletky zvolit "jop-stanicar-high", jako "Font čísla koleje" je třeba mít nastaveno "jop-stanicar-wide")
- 2 pozice obrazovky (pro dvoumonitor) - tlačítka 1, 2 na textové klávesnici,
- resp. 4 přednastavené pozice pro rychloposun na samostatném monitoru - tlačítka 1, 3, 2, 4
- orientační plánek oblasti (v plánku jsou znázorněny pouze "živé" koleje, na které se ve Staničáři lze dostat
s vozidlem, vyznačeny vstupy a oblasti zásobníků povelů): x
- vstupy do oblasti
- vstupy z hlavních tratí:
- Ct1, Ct2 - Česká Třebová (většinou osobní doprava do perónů, směr Brno, Olomouc)
- Ct3, Ct4 - Česká Třebová odj. sk. (většinou nákladní doprava, směr Č.Třebová vjezd.sk. a odj.sk.)
- Ko1, Ko2 - Kolín seř.n. (směr Kolín, Praha, Nymburk)
- vstupy z vedlejších tratí:
- La - Lanšperk (směr Letohrad, Lichkov)
- UC - Újezd u Chocně (směr Týniště n.O., Hradec Králové)
- Vm - Vysoké Mýto (směr Litomyšl)
- Ho - Holice (směr Borohrádek)
- HT - Hrochův Týnec (směr Chrudim)
- Cc - Choltice (směr Heřmanův Městec, Prachovice)
- vstupy z vleček a pomocné vstupy:
- Us-16 - obvod manipulačních kolejí TO - kolej č. 16 (napojena do stanice Ústí n.O.)
- Us-4128 - vlečka č. 4128 - Vojenská vlečka (napojena do stanice Ústí n.O.)
- Ch-9 - obvod manipulačních kolejí 9.-23. (napojena do stanice Choceň)
- Ch-LD - vlečka č. 4464 - DKV Č.Třebová, PP Choceň (napojena do stanice Choceň)
- Ch-4412 - vlečka č. 4412 - Petr Schejbal (napojena do stanice Choceň)
- Ch-BEST - vlečka č. 4411 - De Heus a.s. Běstovice (napojena do trať. koleje Choceň - Újezd u Ch.;
pro simulační účely je sjízdná bezúvraťově, přímo do stanice Choceň)
- Zm-110 - vlečka č. 4462 - RSM Hradec Králové - kolej č. 110 (napojena do stanice Zámrsk)
- Ke-4424 - vlečka č. 4424 - Cerea a.s. Dašice - (napojena do stanice Kostěnice)
- Pl-10 - manipulač. kolej č. 10 - na vl. č. 4442 Cerea, a.s. a na kolejiště SŽDC ST (nap. do st. Přelouč)
- Pl-4441 - vlečka č. 4441 - Excalibur army (napojena do stanice Přelouč)
- Rl-100 - vlečka č. 4446 - Elektrárna Chvaletice - přísun a odvoz uhlí/vyrovnávky (nap. do st. Řečany n.L.)
- Rl-104 - vlečka č. 4446 - Elektrárna Chvaletice - přísun a odvoz vápence/popílku (nap. do st. Řečany n.L.)
- Rl-4445 - vlečka č. 4445 - Cerea, a.s. (napojena do stanice Řečany n.L.)
- vstupy v obvodu stanice Pardubice hl.n.:
- Pu-8a - směřuje do obvodu dopravních kolejí 8.-12.SK u I. a II. nástupiště (napojení do kostěnického zhlaví)
- Pu-8 - směřuje do obvodu dopravní koleje 8.SK u II. nástupiště (napojení do přeloučského zhlaví)
- Pu-7-35 - směřuje do obvodu dopravních kolejí 7.-35.SK u St.Sp1 (napojení do kostěnického zhlaví)
- Pu-13-33 - směřuje do obvodu dopravních kolejí 13.-33.SK u St.Sp2 (napojení do přeloučského zhlaví)
- Pu-RS - směřuje k výh. č. 101 do rosického zhlaví (směr Pardubice-Rosice nad Labem)
- Pu-KV - Kostěnická výtažná - v liché skupině na kostěnickém zhlaví, přístup do depa (398 m)
- Pu-SE - Stará elektrárenská - výtažná v sudé skupině na kostěnickém zhlaví (82 m)
- Pu-90S - spojka do Přeloučské výtažné - v liché skupině ne přeloučském zhlaví (531 m)
- Pu-8e - směřuje do obvodu rosické výtažné, STO a úvraťově do skupiny kolejí 10.-18.SK u I.,Ia.,Ib.,II. nást.
- Pu-5 - směřuje od Přelouče z 11.SK na 5.SK (směrem ke kostěnickému zhlaví)
- Pu-7 - směřuje od Přelouče z 11.SK na 7.SK (směrem ke kostěnickému zhlaví)
- Pu-11a - směřuje od Přelouče z 11.SK na 11a.SK (směrem ke kostěnickému zhlaví)
- stanice a zastávky:
- Pk - odbočka Parník (zásobník povelů č. 04)
- Dt - stanice Dlouhá Třebová (zásobník povelů č. 05)
- zUsm - zastávka Ústí nad Orlicí město
- Us - stanice Ústí nad Orlicí (zásobník povelů č. 06)
- zBp - zastávka Bezpráví
- Ba - stanice Brandýs nad Orlicí (mimo řízenou oblast, neobsluhuje se)
- Ba_konci - fiktivní bod Brandýs n.O.kol. 1-4
(po zastavení v této konečné stanici je možno smazat vlak z informačního okna)
- Ch - stanice Choceň (zásobník povelů č. 08)
- zSru - zastávka Sruby
- zDob - zastávka Dobříkov u Chocně
- Zm - stanice Zámrsk (zásobník povelů č. 09)
- zSd - zastávka Sedlíšťka
- Uh - stanice Uhersko (zásobník povelů č. 10)
- Mo - stanice Moravany (zásobník povelů č. 11)
- Ke - stanice Kostěnice (zásobník povelů č. 12)
- zCb - zastávka Pardubice-Černá za Bory
- zPp - zastávka Pardubice-Pardubičky
- Pu - stanice Pardubice (zásobník povelů č. 13)
- zPsv - zastávka Pardubice-Svítkov
- zOp - zastávka Pardubice-Opočínek
- zVa - zastávka Valy u Přelouče
- Pl_n - stanice Přelouč nákl. obv. (zásobník povelů č. 14)
- Pl - stanice Přelouč (zásobník povelů č. 14)
- zLho - zastávka Lhota pod Přeloučí
- Rl - stanice Moravany (zásobník povelů č. 15)
- zChva - zastávka Chvaletice
- zKoj - zastávka Kojice
- zTyn - zastávka Týnec nad Labem
- Zl - stanice Záboří nad Labem (zásobník povelů č. 16)
- zStk - zastávka Starý Kolín
- zKdi - zastávka Kolín dílny
- zDLi - zastávka Dolní Libchavy
- zCrn - zastávka Černovír
- zDvo - zastávka Dvořisko
- zSla - zastávka Slatina u Vys.Mýta
- zPla - zastávka Platěnice
- zRov - zastávka Roveň
- zBoř - zastávka Bořice
- zVaz - zastávka Valy u Přelouče zast.
- zVes - zastávka Veselí u Přelouče
- technologické postupy v oblasti:
- stanice Brandýs n.O. je ovládána místně jiným výpravčím; pro jízdu do/z jeho obvodu je třeba obsloužit
traťové souhlasy u příslušných traťových kolejí v sousedních stanicích (Ústí n.O., Choceň)
- vlaky končící uvnitř oblasti ve stanici Brandýs n.O. a vlaky předjížděné v této stanici ryhlejšími spoji
mají předepsán příjezdový čas do stanice pod položkou "Ba_konci"; takové vlaky je třeba po zastavení v Brandýse (mimo řízenou oblast) manuálně promáznout z pragotronu
- trasa nákladních vlaků z/do uzlu Česká Třebová se zpravidla na odbočce Parník odděluje do samostatného
nákladního průtahu (příjezd ve směru z odjezdové skupiny Suezem - vstup Ct4, výjezd kolem odjezdové sk. a dále do vjezd.sk. - vstup Ct3); pokud je trasa nákladního vlaku výjimečně směrována přes osobní nádraží kolem perónů, je na to obsluha vždy upozorněna zvýrazněním poznámky v informačním poli vlaku (F1)
- ve stanici Řečany n.L. jsou dlouhé uhelné vlaky pro ECHVA děleny na dvě části, přísun provádí vlečková
záloha; obdobně vyrovnávky se do stanice vracejí postupně ve dvou dílech a spojují přes zhlaví na staničních kolejích
- určené nákladní vlaky dobírají postrk ze stanice Zámrsk, výjimečně z Ústí n.O.
- pozor na dodržení plánovaného obsazení staničních kolejí v Chocni, kde některé osobní vlaky ve směru
Č.Třebová zajíždějí do protisměrné skupiny až na 4.SK ke III.nást. (ve správné skupině na 3.SK u II. nást. současně stanicuje brněnský R a dochází k předjíždění pomalejších Os/R vlaků expresní vrstvou)
- v příslušný den jsou do oblasti DOZ nabídnuty pouze ty vlaky osobní dopravy, které podle datumových
poznámek mají jet
- naproti tomu vlaky nákladní dopravy jsou nabízeny vždy všechny, bez ohledu na den (datumová poznámka
je pouze zapsána do informačního pole vlaku - F1) a Vy se rozhodněte sami, zda nákladní vlak do oblasti přijmete
- u hlavních vstupů (Ct2, Ct4, Ko1, event. i Ba3, Ba4) je vlak nabízen včas ve správném směru; dojde-li
nejpozději do dvou minut od jeho plánovaného vstupu do oblasti k odmítnutí (smazání z "pragotronu"), nabídne se týž vlak po dvou minutách znovu ze sousedního vstupu (Ct1, Ct3, Ko2, event. i Ba2, Ba1) na traťovou kolej proti správnému směru; tak lze simulovat jednokolejný provoz při vyloučení správné koleje
- každý den před sedmou hodinou ranní vyjíždějí (ve čtrnáctidenním turnusovém cyklu) pracovní vozidla traťovky
a SEE (střídavě z Ústí n.O., Chocně, Moravan, Pardubic, Přelouče a Kolína) na plánovanou údržbu, revize a opravy kolejového svršku a NTV; podle pokynů zaveďte požadované výluky příslušných staničních nebo traťových kolejí a pravidelnou dopravu řiďte operativně
- zvláštní pokyny pro obsluhu pardubického uzlu:
- v uzlu Pardubice hl.n. (přestože tomu tak není ve skutečnosti, nýbrž pouze v této simulaci) ovládá
dispečer DOZ i průtah po hlavních staničních kolejích, spolu s nejbližšími předjízdnými kolejemi; přitom z/do jeho obvodu odjíždějí/vstupují i vlaky končící/výchozí ze staničních kolejí v sousedních obvodech, event. se posunovou cestou přestavují hnací vozidla, soupravy, či jiné posunové díly napříč mezi sousedními obvody
- pro ovládání stavědla je důležité vědět, že v místě vstupu do oblasti (těsně vedle končícího kolejového
rozvětvení, resp. v mezeře mezi koncem koleje a symbolem "puntíku", je "skryté návěstidlo", které lze standardním způsobem ovládat (levým tlačítkem počátek vlakové cesty, středním tläčítkem/kolečkem počátek posunové cesty)
- nabízí-li se (v "Pragotronu") z některého pardubického vstupu vlak, je možno jej bez obav přijmout
(samozřejmě jen není-li výstupní kolej obsazena předchozím protisměrným vlakem), vlak vstoupí na skrytou kolej a zastaví se o shora jmenované skryté návěstidlo (stojí zhruba v místě "puntíku")
- chcete-li z přijatého vlaku udělat posunový díl, namiřte (po jeho zastavení, tj. zhruba minutu od jeho vstupu
do oblasti) kurzor na puntík (číslo vlaku v pragotronu se podbarví) a zmáčkněte klávesu F11; z vlaku se stane posun, který dále stojí před skrytým návěstidlem, dokud mu nepostavíte další cestu
- od skrytých návěstidel lze stavět jak vlakové cesty
(počáteční bod vlakové cesty - klik na skryté návěstidlo levým tlačítkem myši, návěstidlo se podbarví zeleně; koncový bod vlakové cesty - na jinou staniční nebo traťovou kolej, pokračuje-li v jízdě dále do řízené oblasti DOZ, příp. koncový bod na puntík u jiného výstupního bodu v pardubickém uzlu, projíždí-li jen do sousedního staničního obvodu), tak i posunové cesty (počáteční bod posunové cesty - klik na skryté návěstidlo středním tlačítkem myši, návěstidlo se podbarví bíle; koncový bod posunové cesty - na staniční/manipulační/spojovací kolej, pokračuje-li v jízdě dále do oblasti DOZ, příp. koncový bod na puntík u jiného výstupního bodu v pardubickém uzlu, projíždí-li jen do sousedního staničního obvodu)
- orientační přehled klikacích zón u vstupů a skrytých návěstidel v pardubickém uzlu:
- volba vlakové cesty:
po přijetí do oblasti vlak vstoupí a zastaví se u skrytého návěstidla, lze postavit vlakovou cestu
- volba posunové cest:
po přijetí do oblasti vstoupí vlak, ten je třeba změnit na posun (F11), lze postavit posunovou cestu, posunový díl cestu projede a zastaví se na konci, těsně před výstupem, z oblasti však nemůže odjet, dokud jej zpět nezměníte na vlak (F12); (takto lze posílat posunové díly i do výtažných kolejí bez obav, že by díl zmizel z oblasti; pokud totiž není posunový díl ve výtažné koleji změněn na vlak, nemůže odjet přes výstupní bod ven z oblasti)
- reálnou předlohou pro tuto simulaci je nový sál pražského centrálního dispečerského pracoviště:
- dálkové ovládání úseku je v provozu od července 2016, přičemž ovšem ze zamýšleného budoucího plného
rozsahu DOZ odb. Zádulka - Česká Třebová - Pardubice hl.n. - Kolín je nyní osazena a zapojena pouze dříve modernizovaná část koridoru s novějšími stavědly; na pozdější zapojení po budoucí rekonstrukci tak dosud čekají stanice Č.Třebová, Brandýs n.O. a Pardubice hl.n. (dnes vybavené reléovými stavědly AŽD71)
- současné obsazení směny na sále 4A tvoří přímo provozní dispečer PD1,
řídící dispečer 2 (organizuje a řídí drážní dopravu na traťových kolejích v úseku Česká Třebová - Moravany a na přidělených hlavních + objízdných staničních kolejích), řídící dispečer 3 (organizuje a řídí drážní dopravu na traťových kolejích v úseku Uhersko - Kolín a na přidělených hlavních + objízdných staničních kolejích), řídící dispečer 4 (tzv. státní, na trať. kolejích Záboří n.L. - Velim a jižní obvod žst. Kolín os. + seř.), řídící dispečer 5 (tzv. severní, na trať. kolejích Kutná Hora - Velký Osek a severní obvod žst. Kolín os. + seř.), dále pak úsekový dispečer 2 (pro organizování a řízení dopravy na přípojných tratích Ústí n.O. - Lanšperk, Choceň - Újezd u Chocně, koordinaci s dirigujícím dispečerem D3 pro trať Choceň - Vysoké Mýto, dále řídí provoz v přidělených staničních obvodech v Ústí n.O. a Chocni, vč. manipulací v dalších stanicích), úsekový dispečer 4 (pro organizování a řízení dopravy na přípojné trati Přelouč Choltice, koordinaci s dirigujícím dispečerem D3 pro tratě Moravany - Holice a Moravany Hrochův Týnec, pro řízení provozu v přidělených staničních obvodech stanic Moravany, Přelouč, Řečany n.L., i pro manipulaci v ostatních stanicích), na pomoc kolegům a pro případ mimořádných událostí je přítomen rovněž záložní dispečer, obsluhu vizuálních informačních systémů pro cestující, staničních rozhlasů a kamerových systémů zajišťují 3 operátoři - operátor 1 (Dlouhá Třebová - Uhersko, vyjma Brandýs n.O.), operátor 2 (Moravany - Starý Kolín, vyjma Pardubice hl.n.) a operátor 3 (obvod žst. Kolín)
- ve výhledu (v rámci staveb zahrnujících rekonstrukci stanic i výměnu zab.zař. v uzlu Česká Třebová,
Pardubice hl.n. a Brandýs n.O.) bude doplněno obsazení sálu o další pracoviště řídících (ŘD1) a úsekových (ÚD1, ÚD3) dispečerů
- stručné informace o postupném spouštění prvních čtyř sálů na CDP Praha v roce 2016, včetně ilustračních
fotografických záběrů, lze nalézt např. v Reportéru AŽD Praha 4/2016 (zejm. v článku Ing. V. Polacha, Ph.D., Ing. L. Macháčka a P. Dobiášovského: "CDP Praha v roce 2016", na str. 38-41; obdobně ale i v souvisejících článcích na str. 30-31, str. 42-43 a str. 44-47)
|
|
|